Мөнх Тэнгэрийн Хүчин дор...! Монгол Философийн Эхлэл
Талархал
Талархал… Талархал…. Талархал… Талархал… Талархал
Удиртгал
Бидэнд яагаад философи хэрэгтэй болов?
Монголчууд
ер нь ямар философитой үндэстэн юм бол? Манжийн дарлалын үед улс төрийн
зорилгоор орж ирсэн Буддизм mонголчуудын философи мөн үү? Агуу их
түүхтэй энэ ард түмэн өөрийн унах босох явцад ертөнцийг танин мэдэх,
өөрчлөн бүтээх, тэр байтугай түүхийг хөтлөх философийг хөгжүүлж
боловсруулсан бусуу? Улс үндэстнүүдийн хувь заяаг шийдэж явсаныхаа
хувьд философи-гүй байна гэж баймааргүй. Тэгвэл тэр философи нь чухам
хэзээ, юунаас, хаанаас гарсан байж болох вэ? Yндсэн санаа, ухагдахуун
ойлголтууд нь юу байж болох вэ? Одоо тэр нь байна уу?
Философи
бол цэцэрхэх, эсвэл үг хөөхийн нэр биш юм. Философи бол бид юунд
итгэдэг, бид өөрсдөө хэн, юу болох, орчлон ертөнц чухам юу юм, бид түүнд
ямар байр суурь эзэлдэг тухай юм. Бид амьдралд тохиолдох элдэв
бэрхшээл, зовлон зүдгүүрийг даван туулах явцдаа энгийн юм шиг
асуултуудад хариулт хайж явсаар гол чухал асуудалд хариулах хэрэгтэй
болдог билээ. Бидний үнэт зүйл, ёс суртахуун, бидний бодьгал чанар, бид
хэн болох, юу болох, хаанаас ирээд хаашаа явдаг тухай төсөөлөл хийгээд
төөрөгдөл маань бидний амьдарлын философи юм. . Философи бол бид
өөрсдийгөө ойлгох хамгийн гол ухаан bas туршлага юм.
Орчин цагийн барууны үзэл суртал, мэдээллийн бөмбөгдөлт биднийг өөрийн гэсэн философи-оос маань салгаж байна. ( жишээ)
Бас
олон хүн өөрийн философи-ийг шашинтай холбож үздэг байдал үргэлжилсээр
байна. гэтэл шашин эмх цэгцтэй, баримт нотолгоотой, логик сэтгэлгээнд
тулгуурласан байх нь ховор. Өнөөгийн бидний зарим нь философи ч үгүй,
шашин ч үгүй явах болж. ер нь маш цөөн хүн өөрсдийн амьдралын
философи-ийг эргэн харж, эмхлэж цэгцлэхийг боддог байх., ихэнx хүмүүс
зөвхөн тэдэнд зориулж бэлдсэн, үйлдвэрлэсэн гэж болох шашны bolon uzel
surtlyin ягшмал номлолоор оюуны хэрэгцээгээ хангаад зогсонги байдалд
ордог.
2220 жилийн дараа л монголчууд бид өөрийн философийн тухай
сөхөн ярьж, чухам ямар үнэнийг amidraldaa hereglevel зохилтойг хэлэлцэж
байна. Ингэж хэлэлцэхдээ бид үнэнийг худлаас, итгэж болохыг итгэж
болохгүйгээс ялгах шалгууртай байх ёстой. Ямар нэг зүйлийг үнэн гэж
батлахын tuld бидэнд хангалттай баримт, нотолгоо, үндэслэл байх хэрэгтэй
болно. Yүний тулд бидэнд эхлээд яг юун тухай ярих, хэлэх, судлах гэж
байгаа тухай тодорхой санаа байх ёстой. Нөгөөтэйгүүр үүнийггээ ямар
аргаар судлах тухай мэдлэг байх ёстой. Эцэст нь тийнхүү баталж нотолж
харуулахын тулд тэр сонгосон арга замаараа явах ёстой болно. Амьдралд
бид багш, эцэг эх, найз нөхөд, хамтран ажиллагсад болон амьдралын
туршлагаасаа аливааг батлах нотлох, хянах, үндэслэх хэрэгтэй гэдгийг
ойлгож, амьдралынхаа туршид түүнд их бага хэмжээгээр суралцдаг. Гол
төлөв бид зөвхөн сэтгэлийн хөдөлгөөнөөрөө аливаа юманд бас итгэх
тохиолдол буй. Уг нь бидний итгэл үнэмшилээ болгон хүлээж авч байгаа юм
бүхэн үнэн зөв, баталгаа нотолгоотой байх ёстой билээ Гэтэл бидний
хэрэглэж буй филсофи үнэн зөв гэдгийг яаж мэдэх вэ?. Хамгийн гол шалгуур
бол амьдрал, амьдралд хэрэг болж байгаа нь юм.
Tанин мэдэх аргыг
сайтар эзэмшээгүй хүн өөрийн итгэл үнэмшилийг ч баталж чадахгүйд хүрнэ.
Бид шинжлэх ухааны хүмүүс, эмч, мэргэжилтэн, инженер тэхникийн болон гар
урлалын мастэрүүдад итгэл хүлээлгэж тэдэнд бүхнийг даатгаж байдгийн гол
шалтгаан нь тэд тухай салбарынхаа арга зүйг төгс эзэмшисэд л байгаа юм.
үнэн зөв арга зүйг олоогүй, эзэмшээгүй цагт бид үнэн зөв мэдлэгийн
системийг буй болгож чадахгүй. түүнээс гадна философи бол зөвхөн үзэл
бодлын цуглуулга биш, амьдралд хэрэг болох үнэний систем байх ёстой. Бид
өөрсдийн тухай болон амьдрач буй гариг ертөнц, орчлон цаашилбал Мөнх
тэнгэрийн тухай философио хөгжүүлж сайжруулж явбаас үндэстнийхээ хувьд
сэргэн мандах замдаа орно. философи бол бүх л юманд байдаг нийтлэг
чанар, түгээмэл зүй тогтлыг судладаг тул бүх л хүнд , бүх монголчуудад
шашны хуурмаг номлолоос их ач тусыг өгөх болно.
Ихэнх монголчууд
Бурханы шашин бүхэнд хариулчихсан гэж хэлэх байх. Юуг бид сайн гэж
ойлгох, юу ч муу гэж ойлгох, бид ер нь энэ тухай бодох хэрэгтэй юмуу
үгүй юу? Бид үнэнийг хэрхэн хайх ёстой вэ? Би энэ номондоо нэгэнт Орчлон
ертөнцийг үзэх үзлийн тухай ярьж байгаа тул бидний оршихуйн бүх л
салбарыг багтаахыг хичээсэн билээ. Танин мэдэхүйн арга, ёс суртахуун,
урлаг, улс төр, хүмүүжил боловсролыг ..... бүгдийг хамруулахыг хичээсэн
болно. Эдгээрээс гадна хүний хүсэл зориг, орчлонгийн мөн чанар,
амьдралын утга учирын тухай ч эргэцүүлсэн буй. Ингэхдээ би бурхан, буг
чөтгөр, сүнс сүүдэргүй сав ертөнц л оршин тогтнодог болох тухай шинжлэх
ухааны үндэстэй өгүүлэхийг хичээсэн юм. Мөнх тэнгэр, Байгалаас илүү ид
шидийн ертөнц, хүч гэж үгүй, амьдрал бол цорын ганц байж болох диваажин.
Oршихуй хийгээд, сайн муу, сайхан муухайг бурхан, буг чөтгөргүйгээр
тайлбарлаж болдогийг л харуулах гэсэн юм.
Би энэхүү номыг бичихдээ
философи болон шинжлэх ухааны нарийн нийлмэл нэр томьёо хэрэглэхээс
зайлшийсэн бөгөөд гадаад үг хэллэгийг ч хэрэглэхээс зайлсхийсэн болно.
Философи-ийг
зохиодоггүй. Хувь хүн, үндэстэн өөрийнхөө амьдрал, түүхийн явцад буй
болсон хуримтлуулсан мэдлэг туршлагаа нэгтгэн дүгнэж системд оруулсан нь
юм. Философи нь амьдралд хэрэглэгдэж, туршигдах замаар улам цаашид
хөгжих боломжоо нээж байх ёстой. Шашны сургааль, хуурамч шинжлэх ухааны
системүүд нь хүнд тийм боломж олгодоггүй. Тэд бол Итгэ! гэдэг мухар
шаардлагыг л тавьдаг. Эрэгцүүлэх, шалгах, эргэлзэх хэрэггүй. Харин юу л
хэлнэв түүнийг дага гэдэг зарчимтай. Ийм системүүд нь угаасаа хүнийг
захиргаандаа, хяналтандаа уг дуугүй хөтлөхөхд чиглэсэн бадаг учираас
хүнийг хонь мал шиг хариулж байхад зорьсон байдаг. Үүгээрээ шашин болон
шашинтай төстэй системүүдийн харгис тал нь илэрдэг байнам...
З.Эрдэнэбат
7:27 PM
|
Labels:
З.Эрдэнэбат
|
- 1980 - 1989
- 1990 - 1999
- 2000 - 2009
- 2010 - 2011
- 2012-2013
- Аян замын тэмдэглэл
- Го.Дашням
- Гэрэл зураг
- Дурсамж
- Дуу
- Дууны үг
- Дүрс бичлэгүүд
- Жүжиг
- З.Эрдэнэбат
- ЗАРЛАЛ
- Зохиолууд
- Зохиолууд - Хятад хэл дээр (Stories in Chinese)
- Зохиолууд (Cолонгос хэл дээр) - Stories in Korean
- Зохиолууд (Англи хэлээр) - Stories in English
- Зохиолууд (Англи хэлээр) -Poem's in English
- Зохиолууд (Монгол хэлээр)
- Зохиолууд (Орос хэл дээр)
- Кино бүтээлүүд
- Мэдээ
- Нийтлэл
- Ном
- Судлал шүүмжлэл
- Судлал шүүмжлэл (Орос хэл дээр)
- Хобби
- Хөгжим
- Шүлгүүд (Орос хэл дээр)
- Шүлэг
- Ярилцлага
- Яруу Найраг
- Д.Пүрэвдорж
- Б.Мөнхболд /хөгжмийн зохиолч/
- Калиграфчин Ц.Бямбажав
- Ш.Өлзийбаяр
- Хөх Гацуурхан Театр
- Газарзүй
- Монгол бичиг
- Зураач Д.Бадам
- Д,Сумъяа
- Үүлэн бор
- Их Мянгат
- Д.Наранцогт
- Мэдээллийн шилдэг сайт
- Адаацаг
- aaaz
- Говь талын эгшиглэн
- Р. Чойном
- Го. Аким
- З. Эрдэнэбат
- Я.Баяраа
- Найман залуу
- Галаарид
- Бадамжав
- Баярхүүгийн Ичинхорлоо
- Сүхзориг
- Болор-Эрдэнэ
- Гантулга
- Монголын Зохиолчдын Эвлэл
- Ш.Баатар
Хубилай хааны хаврын хотод
Танилцуулга
Шагнал
- Монголын Зохиолчдын Эвлэлийн шагнал 1999 он
- Удвал сангийн нэрэмжит шагнал 2008
- Утгын чимэг богино өгүүллэгийн наадамд оролцож 12 удаа эхний байруудад шалгарсан.
- Оны шилдэг бүтээл шалгаруулах "Алтан өд-2011" шагналт
Ном
- 2012 он - Дөргөнэ хатны алтан зоос
- 2010 он - Цагаан сүүний домог (Англи хэл дээр)
- 2009 он - Нар хурайлсан хийморь
- 2007 он - Шөнийн танго
- 2005 он - Тэнгэрийн зүүд
- 2005 он - Согоо суман
- 2002 он - Өнчин чавхдас дуулдаггүй
- 1998 он - Мэргэнд буусан чоно
- 1993 он - Удган
- 1987 он - Толгодын шивнээ
- 1985 он - Хараацайн жигүүр
Тайз, дэлгэцийн бүтээлүүд
- 2009 он - "Нүцгэн натур" уран сайхны кино
- 2011 он - Хурдан том болмоор байна
- 2011 он - "Тусгаар тогтнолын төлөө" теле жүжиг
- 1999 он - Тэнгэр мэднэ кино
- 2000 он - Нохойтой нөхцсөн бүсгүй кино
- 2000 он - Цагаан сүүний домог кино
- 2003 он - Мэргэнд буусан чоно балет
- 2008 он - Уулын бяцхан зоргол хүүхдийн балет
Холбоо барих
Шуудангийн хайрцаг: 54/210620A, Улаанбаатар хот, Монгол Улс
Телефон утас/факс: 976 - 11 - 310333
Утас: 976 - 99249466
Мэйл: tumenbayar_59@yahoo.com
Вэб: http://tstumenbayar.blogspot.com
http://www.tumenbayar.info
Wiki: Цэрэнтулгын Түмэнбаяр
Books
1987 - “Whisper of hills” stories.
1993 - “Shaman” stories
1999 - “The wolf in divination” stories
2000 - “One string makes no voice” stories
2000 - “The legend of egg stone” stories
2005 - “Horse like deer” stories
2005 - “Heaven’s dream” poems
2007 - “Night tango” stories
Movies
1999: “Heaven knows”
2000: “The girl coming together with dog”
2000: “Legend of white milk”
Plays
2005: “The log of love” modern dance in nature
2005: Solo show under the topic “The wolf in divination”
Songs
“Lost lottery” by Erdenesukh
“Whose child” by Erdenesukh
“Locked door” by Erdenesukh
“Mother’s milk” by Purevkhuu
“For my spouse” by Enkhbayar
“Praying “ by Enkhbayar
“Cradle song” by Purebkhuu
“Mongol Ger” by Ser-Od
“Let’s dance around bonfire” by Battumur
"Blue wolf of the steppe, I love you" By SH. Ulziibayar
Prizes and place winning in contests
2004: “Honorary labor medal” high prize by the state.
2006: The Natsagdorj prizewinner
2009: The S.Buyannemekh prizewinner
“Delicacy of meaning” state contest of short stories
1989: Movie “The routine to meeting” won the second place in the contest of movie writing organized by Mongolian Railroad.
1993: “The best of tea” 1st and 2nd places
1994: “The legend of inscribed rock” 2nd place
1996: “Heaven’s dream” 3rd place
1997: “Solitude” 3rd place
2000: “Gold coin of queen Turkina” 3rd place
2005: “Uraliin tes mod” 2nd place
1998: “The fellow in white shirt” 1st place in the contest of short stories dedicated to 360th anniversary of Ulaanbaatar
2003: “Thirsty horse” 2nd place in the state contest of short stories.
2006: “Gun galuutai” 4nd place in the state contest of short stories.
“Golden feather” the contest of the best works
2001: “Lonely musician” the best
2002: “The wolf in divination” modern ballet as the best
2003: “Journey without return ticket” the best
2004: “The site of death” the best
2005: “Horse like deer” the best
Contact
Post address: P.O.Box-54/210620A. Ulaanbaatar, Mongolia.
Tel/fax: 976-11-310333
Mobile: 976-99249466
Email: tumenbayar_59@yahoo.com
Web: http://tstumenbayar.blogspot.com
http://www.tumenbayar.info
Wiki: Цэрэнтулгын Түмэнбаяр
0 comments:
Post a Comment